Per un Mediterrani lliure de plàstics

La proliferació dels productes fets de plàstic en els últims 70 anys ha sigut extraordinària. Tant el plàstic com les seves diferents varietats es van començar a gestar durant els anys 30 i 40 però la seva comercialització massiva no va arribar fins el 1950. Les seves variades aplicacions i utilitats han provocat que la tendència hagi anat in crescendo, fins arribar a un punt en el que es pot començar a parlar de la plàstic-dependència. A les xifres ens remetem: a dia d’avui, la producció de plàstic arriba gairebé als 300 milions de tones cada any, la meitat de la qual es dedica a la fabricació d’objectes d’un sol ús.

Les mateixes qualitats que han fet el plàstic tan popular (és barat de fabricar, increïblement versàtil i ideal per a moltes i diferents aplicacions), han acabat convertint-lo en un greu problema. Un problema d’abast mediambiental que afecta tots els racons del planeta.


Els estudis més recents realitzats en els oceans indiquen que cada any s’hi aboquen entre 4,8 i 12,7 milions de tones de plàstic. Concretament, en el mar Mediterrani, s’ha calculat que existeix una densitat de plàstics d’un residu per cada quatre metres quadrats, una dada que és homologable a la de les zones amb més saturació del planeta, localitzades a l’oceà Pacífic i comunament denominades “Sopes de plàstic” o “Grans taques d’escombraries”.



Les dades són alarmants. Entre un 21% i un 54% dels residus microplàstics de tot el món estan acumulats a la conca mediterrània, comptant, a més, que el 96% dels fragments de plàstic es troben a la superfície de l’aigua. Aquest fet provoca que la major part de la recollida de deixalles que es fa en el mar, sigui de productes de plàstic (72%).

Les dades estan extretes de l’informe "Un Mediterráneo lleno de plástico. Estudio sobre la contaminación por plásticos, impactos y soluciones", presentat per Greenpeace en el marc de la campanya internacional que porta el lema "Menos plástico, más Mediterráneo".



La campanya pretén conscienciar i posar en relleu una problemàtica global que té efectes severs en la nostra costa. No només es tracta de fer un diagnòstic clar del conflicte, sinó de sumar esforços amb autoritats i col·lectius socials per proposar solucions de forma urgent. L’Elvira Jiménez, responsable de la campanya, va indicar que, tot i que el reciclatge és un dels factors necessaris per donar resposta a aquest tema, “el problema dels plàstics és tan gran i extens que no és suficient només amb reciclar. S’ha de tancar l’aixeta del plàstic i optar fortament per la reducció i la reutilització. La responsabilitat no passa només pels consumidors. Les empreses que produeixen aquests productes i els polítics que legislen aquestes empreses han d’actuar i apostar per la innovació i les alternatives”.


La campanya de Greenpeace va donar el tret de sortida amb la mobilització del seu vaixell insígnia, el Rainbow Warrior, el dia 8 de juny, i seguirà fins el dia 18 en ruta per València, Mallorca i Barcelona combinant la recepció d’autoritats, periodistes, polítics i altres col·lectius (jornades de portes obertes) amb actes com el concert que tindrà lloc a Barcelona en el qual participaran Annie B Sweet i Noni de Lori Meyers.



Us recordem que mitjançant el sistema de recompenses de R3think podeu intercanviar els envasos de plàstic que recicleu en les estacions per Yellow Punts, que, al seu torn, us serviran per optar a descomptes o fer donatius a ONG com Greenpeace, Save the children, Metges sense fronteres, el Banc d’Aliments o Unicef. Trobareu més informació a la nostra web

Comentarios

Entradas populares de este blog

Llegan las primeras carreteras hechas con plástico reciclado

Nacen los paneles solares con forma de flor que imitan el movimiento de los girasoles

Un nuevo estudio revela que la contaminación por plástico en el Antártico es cinco veces peor de lo contado